Thursday, April 18, 2013

Paradigma Baru

UX adalah satu strategi dan bukannya taktik semata-mata. Malah, UX memerlukan paradigma yang berbeza berbanding strategi korporat yang tegar menganalisa nombor. Perbezaannya juga sangat mendasar pada tahap mazhab pemikiran iaitu antara Critical Thinking dan Design Thinking.

Fokus UX untuk memberi kegembiraan dan kemudahan kepada pengguna adalah bertentangan dengan pemikiran bisnes kapitalis biasa. Percaturan kapitalis dan industrialis adalah mengekstrak sebanyak mungkin keuntungan dari pasaran. Produk direka untuk mengurangkan kos bagi pihak pengeluar dan pengguna terpaksa menerima produk yang ditawarkan.

Pemikiran tersebut sudah semakin lapuk seiring dengan pengakhiran era industrial. Pengguna bukan lagi membeli bahan komoditi dan produk tetapi sebenarnya membeli pengalaman. Mereka sanggup membayar lebih untuk memenuhi keperluan emosi mereka.


Strategi UX memerlukan usahawan melihat dunia dan pasaran melalui 'mata hati' yang berbeza. Kita akan sama-sama lihat bagaimana UX yang bagus sebenarnya wujud di sekeliling kita. Aplikasinya luas dalam kehidupan seharian dan bisnes itu sebenarnya hanya satu skop kecil semata-mata.

No comments:

Post a Comment