Monday, April 15, 2013

Mengapa & Apa Itu UX?

Terdapat begitu banyak produk dan perkhidmatan dalam pasaran yang menawarkan fungsi yang serupa. Antara perkara yang membolehkan produk tersebut menjadi remarkable adalah UX yang hebat. UX yang hebat bukan sahaja membolehkan pengguna menggunakan produk dengan betul malah menggembirakan pengguna. Ini memberikan competitive edge kepada produk tersebut.

Ilmu ini bermula sebagai ergonomics dalam kejuruteraan lalu menjadi HCI (Human Computer Interaction) dalam sains komputer dan akhirnya berubah menjadi UX (User Experience) dalam IT serta bisnes secara amnya.


Pada asasnya, UX terletak antara persimpangan tiga komponen iaitu pengguna, teknologi dan bisnes. Intipatinya adalah bagaimana untuk mengharmonikan keperluan ketiga-tiga bahagian bagi menghasilkan user experience yang bagus. UX bukan design semata-mata tetapi juga adalah strategi bisnes.

Pada tahap yang lebih terperinci, UX sebenarnya melibatkan begitu banyak bidang. Rajah di bawah adalah berdasarkan buku The Discipline of User Experience Design oleh Dan Saffer.


Blog ini akan meliputi apa sahaja disiplin yang terdapat dalam rajah-rajah di atas dengan fokus khusus kepada Nusantara. Kita akan lihat bagaimana UX diaplikasikan dalam konteks Nusantara. Lebih spesifik lagi, kita akan lihat bagaimana menggunakan modal budaya dalam mereka strategi UX yang menguntungkan.

1 comment:

  1. UX ini pada saya adalah tatatertib manusia dalam menyikapi masalah harian. Jadi semestinya kita membudi daya perilaku yaang baik sebagai sebuah sumbangan kepada better UX

    ReplyDelete